Kotta
Mária a „nagy jel”, a napba öltözött Asszony, „lába alatt a hold, fején tizenkét csillagból álló korona” (Jel 12). Ugyanakkor ő mennyei édesanyánk, aki oltalmazóan terjeszti ki palástját a földre, városainkra, falvainkra, családjainkra, Egyházunkra, egész életünkre.
„Isten kegyelméből vagyok az, aki vagyok” (1Kor 15,10) – ezt leginkább a boldogságos Szűz mondhatta el magáról. De a szentpáli mondat folytatását is: „az ő kegyelme pedig nem volt bennem hiábavaló”. Máriát nem különleges hőstettek, kiemelkedő tehetségek és teljesítmények miatt tiszteli bensőséges áhítattal a katolikus Egyház, hanem elsősorban azért, mert őt Isten választotta ki a legkitüntetőbb szerepre, Isten kegyelme alkalmassá tette őt reá, s ő nem tett többet, mint hogy átadta magát – de maradéktalanul, fenntartás nélkül – ennek az isteni hivatásnak. „Legyen nekem a te igéd szerint” – fogadja el az angyali üzenetet. Íme, az alázatos önátadás, az egész vallásosság alapja, minden más erénynek föltétele!
Szűz Máriára vonatkozó legfontosabb hitigazságok:
-
Isten öröktől KIVÁLASZTOTTA Máriát, hogy a megtestesült Igének testszerinti édesanyja legyen. Mária a választott nép leánya, Dávid király leszármazottja, Izráel legszebb virága. Az ősi ígéretek Isten akaratából Mária által teljesülnek.
-
Mivel úgy illett, hogy azt, aki méhébe fogadja Isten egyszülött Fiát, aki saját testéből, húsával-vérével formálja ki a megtestesült Ige emberi testét, tehát Máriát egy pillanatra se érje a vétek foltja, ezért Isten a Megváltó kereszthalálának érdemeit elővételezve Szűz Máriát létének kezdetétől, fogantatásának percétől fogva megőrizte az áteredő bűntől. Ezt nevezzük Mária SZEPLŐTELEN FOGANTATÁSÁNAK. Ünnepe: december 8. Mária születésnapja: szeptember 8.
-
A mennyei Atya Jézus személyének természetfölötti voltát az ő természetfölötti fogantatásával is kiemelte. MÁRIA ANYASÁGA biztosítja Jézus számára az emberiség nagy családjába való beletartozást (vö. Gal 4,4). MÁRIA SZÜZESSÉGE ugyanakkor rámutat arra, hogy a születendő gyermek Isten Fia. E titkot Isten angyali üzenet által tudatta Máriával, s abban a percben, amikor Mária szabad akaratából elfogadja Isten akaratát, az Ige Mária méhében testté lett és közöttünk lakozott. Ennek ünnepe: március 25 (Gyümölcsoltó Boldogasszony).
-
Mária élete innentől kezdve: Isten Fiának csendes, ALÁZATOS SZOLGÁLATA. Megszüli, gondozza és táplálja az Istenembert (ünnepek: december 25. és január 1.), a templomban Istennek ajánlja (február 2.), Heródes haragja elől Egyiptomba menekül vele, majd Názáretbe visszatérve neveli őt. Simeon jövendölése szerint a fájdalom tőre járja át lelkét: anyai aggódással keresi Jeruzsálemben a 12 éves gyermeket, akinek „Atyja dolgaiban kell fáradoznia” (Lk 2,50), a kánai menyegző után tudomásul kell vennie, hogy Jézus élete kizárólag az Atyának és az emberek üdvösségének szentelt élet (Mt 12,48–49). Mária mély anyai fájdalommal telve, Fiával együtt szenvedve követi Jézust a keresztúton: látja kínhalálát, magához öleli és eltemeti a keresztről levett testet – mindezt Isten akaratában megnyugodva (Fájdalmas Szűz ünnepe: szeptember 15.).
-
Mária a feltámadás után is a szeretet szerénységében teljesíti hivatását. Nem ő az első, akinek a Feltámadott megjelenik, őrá nem vár hivatalos szerep az Egyházban. De ő ott van azok közt, akik a Szentlélek eljövetelét imádkozva várják, ott van pünkösdkor az apostolok között. Az apostolok lesznek az új Egyház papjai, de Mária lesz, aki a szeretet hallgatag erejével lesz Fia EGYHÁZÁNAK ÉDESANYJA. Így Mária előképe lett azoknak is, akik a szemlélődés és imádság néma szolgálatával teszik hatékonnyá az igehirdetőknek, „az aratás munkásainak” erőfeszítését.
-
Mária mindvégig az maradt, aki a „Legyen”-t kimondta: Istennek szentelt élete áldozatát beteljesítette. Mindvégig megtartott szüzessége mint az örökmécs: hódolattal őrzi a megtestesülés szentélyét. A Szeplőtelen Fogantatás folytatásaképpen egész életében bűntelen tisztasággal őrizte önmagában Isten templomát. Úgy illett, hogy Isten ne engedje romlásnak indulni azt a testet, melyből Krisztus teste vétetett. Ezért Máriát halála után testével együtt FELVETTE A MENNYBE. (Ünnepe: augusztus 15.) Így lett Mária a mi testi feltámadásunk reménységének is biztosítéka.
-
Isten azt akarta, hogy az, aki Fiának szentséges Anyja volt, anyja legyen Fia titokzatos Testének is, az Egyháznak. Mária, mint az Egyháznak és minden kereszténynek édesanyja védelmez minket a mennyben és KÖZBENJÁR ÉRTÜNK azzal a leghathatósabb szóval, mellyel csak anya szólhat fiához. Az Egyház pedig minden szentek fölött tiszteli és szereti, s kéri tőle, hogy tanítson minket szent Fia szeretetére.
Hogyan tiszteljük Máriát?
-
Szűz Máriát Isten kegyelmi kiválasztására való tekintettel, Jézus Krisztushoz való különleges kapcsolata miatt illeti meg a kiemelt tisztelet.
-
A Mária-tisztelet legfontosabb eleme: Szűz Mária lelkületével való azonosulás, a Mária által mutatott út követése. Mária azért lehet minden keresztény számára mintakép, mert nem egy vagy más különleges lelki adományt tár elénk, hanem az alapvető, a mindenkinek, kicsinynek és nagynak egyaránt követhető és követendő keresztény értéket: az Istennek való teljes önátadást, az alázatosságot és szerénységet, a tisztaság szeretetét, az önmagáról elfeledkezni képes nagylelkűséget.
-
A helyes katolikus vallásosság ismertetőjele Mária tisztelete. Ez teszi vallásosságunkat igazán Krisztusra irányítottá, melegséggel átjárttá, gyengéddé és mégis erőteljessé érzelmileg is átéltté. „Per Mariam ad Jesum – Márián át Jézushoz” szól a régi közmondás. A keresztény férfiak életszentségének formálásában is nélkülözhetetlen szerepe van a máriás lelkületnek.
-
A II. Vatikáni Zsinat egyrészt buzdít a helyes Mária-tiszteletre, másrészt óv annak bizonyos torzulásaitól. Nem szabad a Mária-tiszteletnek megelőznie Krisztus titkainak imádását. Nem szabad a Mária-tiszteletnek pusztán emberi érzelmességben kimerülnie. Ügyelni kell arra, hogy ne kapcsolódhassanak hozzá hittani tévedések vagy babonás elemek.
-
A Mária-tisztelet külső megnyilvánulásai egyben e tisztelet élesztői és formálói. Ilyenek: Mária ünnepeinek buzgó megülése (a nem „parancsol” ünnepeké is); Máriáról való megemlékezés más ájtatosságok és imádságok végén; az ünnepek által nem foglalt szombati napnak Mária tiszteletére szentelése; a Mária-zsolozsma, a litánia és szentolvasó, a szent Szűzhöz intézett hagyományos imádságok és himnuszok. Mária tiszteletéhez különösen jól illik a szív bőségéből fakadó éneklés.