Kotta
Templomunk születésnapja, az év egyik legnagyobb ünnepe. Míg a templom patrónusának (vagy „címének”, pl. Szent Kereszt) ünnepén közösségünk védőszentjének közbenjárását kérjük, a templombúcsú napján a LÁTHATÓ TEMPLOM felszenteléséről megemlékezve tulajdonképpen a LÁTHATATLAN TEMPLOMNAK, az Egyháznak titkát ünnepeljük. Az év folyamán kétszer üljük meg ezt a napot: saját plébániatemplomunk felszentelésének évfordulóján, és a székesegyház felszentelésének évfordulóján az egyházmegye valamennyi templomában. Ezen kívül megemlékezünk Róma-város főtemplomainak szentelési ünnepéről is (lásd a „Sanctorale”-t).
A magyarországi székesegyházak felszentelési napja:
Szeged-Csanád: október. 24., Eger: május. 7., Esztergom: augusztus. 31., Győr: szeptember.13., Kalocsa: augusztus. 25., Nagyvárad: július. 8., Pécs: június. 22., Székesfehérvár: november. 25., Szombathely: június. 14., Vác: augusztus. 18., Veszprém: október. 5.
Saját plébániatemplom felszentelési napja:
Ahol nem állapítható meg, ott a felszentelési évfordulót október 22-én ünneplik.
A templom
Isten háza. Isten mindenhatóságával ugyan mindenütt jelen van, de azt akarta, hogy a földi térnek kijelölt pontjain teljesebb, közvetlenebb jelenléttel hívja magához Egyházának tagjait. „Isten, ki láthatatlanul mindent betöltesz, de az emberi nem üdvözítése érdekében láthatóképpen is nyilvánítod hatalmadnak jeleit, dicsőítsd meg ezt a templomot…” — kéri az Egyház könyörgésében. Már a Ószövetségben láthatóan megmutatta az Úr a jelenlétét a frigysátorba fölött, majd a jeruzsálemi templomban (olvassuk el a Királyok II. könyvének 8. fejezetét!). Krisztus emberi testében pedig élő templomot állított föl közöttünk (vö. Jn 2,19. Mt 12,6), melyben „az istenség teljessége lakozik”, s megígérte, hogy eljön az idő, amikor a földkerekség minden pontján „lélekben és igazságban fogják imádni az Istent”. A templomszentelés a földi térből kiszakít és körülhatárol egy Istennek fönntartott teret, melyben Istent mint jelenlévőt imádjuk, hozzá könyörgünk, szavát hallgatjuk és kegyelmét befogadjuk. A katolikus templomban ezt az isteni jelenlétet még teljesebbé teszi Krisztus eukarisztikus bennlakozása.
A templom: az Egyház képe
Nem csak Krisztus teste templom. „Nem tudtátok-e, hogy a ti testetek a Szentlélek temploma?” (1Kor 3,9; vö. 2Kor 6,16) Minden keresztény ember templom, és templom ők együtt is: az Egyház, melynek látható megjelenése a kőből épült egyház. Így is hívta mindig a magyar nyelv: Szent János egyháza, Szent Lőrinc egyháza, stb. A templom középpontja az oltár és a tabernákulum, mert az Egyházat Krisztus jelenléte élteti. A templom oszlopain 12 kereszt ragyog, ezek fölött gyújtották meg a szentelési gyertyákat, s gyújtjuk meg őket újból minden nagy ünnepen. Ezek az oszlopok: az apostolok, mert rájuk épül a látható Egyház. A templom kövekből épült, ezeket sokfelől gyűjtötték egybe, kicsiszolták és erős kötőanyaggal összeillesztették őket. Mi vagyunk az élő kövek, akiket az építőmesterek (püspökök, papok) a világból kibányásztak, egy helyre gyűjtöttek, kemény munkával megcsiszoltak, s a közös hit, közös vezetés, közös szentségek kötőanyagával a szeretetben összeépítettek. Ennek a lelki templomnak végleges fölszentelése majd a mennyországban történik; de ezt szemléljük és erősítjük akkor, amikor templomunkat nézzük és ünnepeljük.
A templom: a mennyország előcsarnoka
A Jelenések Könyvének 21. fejezetében csodálatosan fonódik egybe az Egyház három képe: szent város (Jeruzsálem), menyasszony, templom. „Láttam a szent várost, az új Jeruzsálemet, mely alászállt az Istentől, fölkészítve, mint a férjnek fölékesített menyasszony. És hangot hallottam: íme, az Isten hajléka az emberek között… és megmutatta nekem a szent várost, Jeruzsálemet, és templomot nem láttam benne, mert maga a mindenható Úristen volt az ő temploma, és a Bárány.” A menny lesz az az örök templom, melyben az Egyház kiteljesíti a földön megkezdett életét: látja és dicsőíti az Istent. Ennek előképe a földi templom, templomunk boldog ünnepeiben már a mennyei örömöket ízleljük előre.
A templom: az imádság háza
A templom tehát az a ház, ahol Istent megszólíthatjuk. Ilyen templom lelkünk rejteke; ilyen templom a keresztény közösség; s ilyen templom az a tér, ahol a lélek és a megszentelt közösség elsősorban találkozhat Istenével. Isten adja ajkára a szót Salamonnak, aki a templom felszentelésekor így imádkozik: „Halld meg itt, Urunk, Istenünk az éneket és az imádságot, legyenek szemid nyitva e ház fölött éjjel és nappal, azon ház fölött, melyről te mondottad: Ott lesz az én NEVEM — és hallgasd meg az imádságot, mellyel e helyről imádkozik hozzád a te szolgád.” — „Az én házam imádságnak háza minden népek közt” — mondja az Isten.
Hogyan szeressük templomunkat?
- Jegyezzük meg felszentelésének évfordulóját, és tartsuk meg teljes fénnyel és buzgósággal. Gyónás, áldozás és a kiszabott feltételek teljesítése által nyerjük el az erre engedélyezett búcsút. (Búcsú = az Egyház közbenjárására az ideigtartó büntetések egy részének elengedése meghatározott feltételek mellett, az ember szeretetteljes buzgóságának mértéke szerint.)
- Elmélkedjük át e napon az Egyházról és a templomról szóló csodálatos himnuszt: „Boldog város, Jeruzsálem”.
- Ismerjük meg templomunkat. Tanuljuk meg, melyik oltár, szentkép kinek a tiszteletére hív. Ismerjük meg művészeti kincseit is. Szeressük ékességét: az épületet, felszerelést, miseruhákat, kelyheket. „Uram, szeretem a te házad ékességét és dicsőséged lakóhelyét” (Zsol 25,8). Ne engedjünk semmit pusztulni, piszkolódni, - áldozzunk a templom ékességére szükség szerint munkát, pénzt. A buzgó keresztény nemzedékek szívesen gyarapították is a templom belső felszerelését.
- Szeressük templomunkban egyházunkat. Ragaszkodjunk hozzá, mert „nem lehet senkinek Isten az atyja, akinek nem anyja az Egyház” (Szent Ágoston). Mondjuk el év közben többször is az Egyházról szóló vesperást.