Kotta
„Amikor beteltek Pünkösdnek (Pentecostesnek, vagyis az Ószövetségben már előre jelzett ötvenes számnak) napjai, az apostolok mind együtt voltak ugyanazon a helyen; zaj támadt hirtelen az égből, minta heves szélvész… és beteltek Szentlélekkel.” (ApCsel 2,1-11.) Krisztus tehát teljesítette ígéretét: „Kérni fogom az Atyát, és más Vigasztalót küld nektek…” A Szentlélek elküldése teljesíti ki a Húsvét ünnepét, mert Húsvét hatásai csak Pünkösd után a Szentlélek által kezdhettek érvényesülni.
A Szentlélek a harmadik isteni Személy, az Atyát és Fiút összekötő személyesült Szeretet. Az isteni végrehajtó, megvalósító erő különleges hordozója. Ezért méltán játszik kiemelkedő szerepet a Krisztus által megszerzett megváltás érvényesítésében, az emberekhez való közvetítésében, vagyis a megszentelés művében.
A Szentlélek hatásai
\
- „És elkezdtek szólani különféle nyelveken, amint a Szentlélek adta nekik szólani.” Pünkösd nyelvcsodájában - éppen fordítva, mint egykor a bábeli nyelvzavarban - a Szentlélek EGYBEGYŰJTÖTTE azt, ami azelőtt szétszórt volt, egységbe forrasztotta az eddig különbözőt. „Ki mindeneket egybetart” - énekeljük az Introitusban. Az emberek e szent összegyűjtése, gyülekezete: az Egyház (Ecclesia). Pünkösd az Egyház születésnapja.
\ - „Szétoszló tűznyelvek jelentek meg…” Ugyanolyan tűzjelek között történt az ÚJSZÖVETSÉG MEGKÖTÉSE, az új választott nép megteremtése, mint történt az Egyiptomból való kivonulás után 50 nappal a Sínai hegynél az Ószövetségé. E tűzjel egyben a Szentlélek átalakító hatását is jelzi. A Lélek minden keresztényt szent pecséttel jelöl, s ajándékaival, sugallataival átformálja a lelkeket.
\ - „Akkor Péter kilépett a nép közé…” Az addig gyáva apostolok most az ige hirdetőivé lettek. A Szentlélek az Egyház MISSZIÓS, APOSTOLI KÜLDETÉSÉNEK elindítója és állandó életbentartója.
\ - Péter beszédében megmagyarázza, miképpen teljesedtek a jövendölések Jézus Krisztusban. Mindezt a Lélekben értették meg az apostolok, ahogy Jézus megígérte előre: „Ő majd megtanít titeket mindenre és eszetekbe juttat mindent.” Ő AZ IGAZSÁG LELKE, a tévedhetetlen igazságnak, tiszta hitnek őre az Egyházban minden időben. „Nála vagyon a szó értelme” — énekeljük az Introitusban . A káosz, a zavaros élmények, tisztázatlan szenvedélyek között, melyek a vallást is fenyegetik, a Szentlélek nemcsak a tűznek, lelkesedésnek, hanem a józan értelemnek is védője, adományozója, biztosítéka.
\ - Péter beszédének hatására aznap mintegy háromezer ember keresztelkedik meg. A mustármag most kezd növekedni, a tésztába vetett kovász most kezd el dolgozni. Eredménye pedig: egy szentségi átalakítás. A Szentlélek ma is A SZENTSÉGEK LÉTESÍTŐJE, osztogatója az Egyházban.
\ - A Szentlélek VÉDŐJE ÉS VIGASZTALÓJA („Paraklétosz”-a) minden keresztény embernek. Ő tudja, mikor mire van szükségünk, hogy az élet küzdelmei közt össze ne roppanjunk. Ezt a segítséget kéri az ünnepi szekvencia.
Hogyan ünnepeljük a Pünkösdöt?
Az Egyház évről évre szent várakozásban tölti a pünkösd előtti napokat, mint az apostolok egykor Jeruzsálemben. A hívek magánimádságaiban gyakrabban kapjon hangot e napokban a Lélek hivogatása. Szép szokás a Pünkösd előéjszakáját virrasztásban tölteni. Leghelyesebb ilyenkor a pünkösdi virrasztó zsolozsma elvégzése, de más ájtatosságokat is imádkozhatunk (vö. „Szentlélek-váróájtatosság”-ot). A piros színű miseruhában mondott ünnepi mise énekei, olvasmányai, könyörgései, az ünnepélyesebb szentírások segítenek minket abban, hogy teljesebben átéljük a Szentlélek eljövetelét. Ügyeljünk arra, hogy ne kössenek le minket e napon a különféle tavaszi programok, hanem a nagymise buzgó megtartása részesítsen az ünnep kegyelmeiből. Adjunk hálát e szentmisén bérmálásunkért is. Az ünnep gazdag tartalmának átéléséhez kevés egy szentmise. Vegyünk részt a délutáni vesperáson. Korábban ezt az ünnepet is egy héten át tartották. Ma legalább a pünkösdhétfői szentmisére menjünk el!