A Szentháromságra vonatkozó legfontosabb hitigazságok

Elmélkedések Szentháromság ünnepére
Magyarázat
Forrás: ÉE 704. oldal

Kotta

A Szentháromságra vonatkozó legfontosabb hitigazságok:
\

  1. Egy Istenben három személy van: Az Atya, a Fiú, a Szentlélek. Mindhárom Isten, de egy az istenségük. Mindhárom mindenható, de közös a mindenhatóságuk. Mindhárom egyenlően örök, de egy és ugyanaz az örökkévalóságuk. (Lásd a „Szent Atanáz-féle Hitvallást”.) Ezt röviden úgy mondhatjuk, hogy az egyetlen isteni természetet három személy birtokolja.
    \
  2. A Szentháromság a legnagyobb hittitok. Sohasem jöttünk volna rá, ha Krisztus ki nem nyilatkoztatja nekünk. Sőt azután sem értjük meg az emberi ésszel, mert titka a mi tapasztalatainkat felülhaladja. Ennek ellenére helyes az emberi értelem igyekezete, hogy amennyire képes, a kinyilatkoztatás segítségével behatoljon e titokba, mert így egyrészt belátja, hogy a hitigazságban nincsen belső ellentmondás, továbbá mert a mélyebb istenismeret nagyobb istenszeretetre indít.
    \
  3. Az egyházatyák a következőképpen próbálták megközelíteni a három személy egymáshoz való viszonyát: az Atya öröktől való, mélységes ismerettel tudja, megismeri önmagát. Ezt a tudást egy örökkévaló szóban mondja ki, egy tökéletes képben vetíti ki magából. Mivel az Atya lényege, az önmegismerése és a kimondott szó, a kép egyaránt tökéletes, azért az annyira teljesen visszatükrözi az Atyát, hogy maga is Személy, habár minden tulajdonsága közös marad az Atyával. Ezért mondjuk a második isteni személyt Igének. E szellemi folyamatra legjobb emberi hasonlat a születés, ezért hívjuk az Igét az Atya Egyszülött Fiának. - Az Atya és a Fiú egymásra pillantva a végtelen tökéletességet látja és szereti. Ez a szeretet egybekapcsolja őket, kölcsönös áramlást indít, s e kölcsönös szeretetből származik a Szentlélek, aki ezzel lezárja, teljessé teszi az isteni életet. E szellemi folyamatra legjobb hasonlat a „lehelés”, s ezért hívjuk a harmadik isteni személyt szent Léleknek. - Az elmondottakat röviden szentháromsági EREDÉSEKNEK hívjuk.
    \
  4. A háromságos lét az Isten belső életéhez tartozik, tehát nincs benne előbb és utóbb, hanem öröktől fogva és örök időkig tartó „állapota” Istennek. A Lét - az Értelem - az Akarat emberi hármassága Istenben végtelenül tökéletesebben jelenik meg a három személyben: az Atya a Lét forrás, a Fiú az isteni megismerés (Értelem) szülötte, a Lélek a tökéletes Akaratból (Szeretésből) származik.
    \
  5. Az isteni személyek nemcsak egyenlő, egyforma, hanem azonos természettel bírnak. Mégis az isteni természet egy-egy vonása számunkra különösen világosan jelenik meg egy-egy személyben. Jogos, ha ezt benne külön is imádjuk, föltéve, hogy ezzel nem vonjuk meg azt a többi személytől. Ezt nevezzük TULAJDONÍTÁSNAK. Így tulajdonítjuk az Atyának a világ teremtését, a legfőbb hatalmat, a lét teljességét. Így tulajdonítjuk a Fiúnak a világ megváltását, a legfőbb bölcsességet, Isten irgalmának és szeretetének kijelentését. Így tulajdonítjuk a Szentléleknek a világ megszentelését, az erőt, az elevenítő tevékenységet, a szeretet ihletését.
    \
  6. A Szentháromság a világban mindent együtt végez. De két munkával mintegy különleges megbízást adott egy-egy személynek, holott mindkét esemény mögött ott áll az egész Háromság. Ezt nevezzük szentháromsági KÜLDÉSNEK. Az Atya elküldte a Fiút, hogy a Szentlélek közreműködésével a megváltás művét véghezvigye. Az Atya és a Fiú elküldte Pünkösdkor a Szentlelket, hogy a történelem végéig az Egyházat védje és irányítsa. E küldések megfelelnek az egyes isteni személyeknek, hiszen a megváltásban a Fiú az emberekkel is közli az ISTENFIÚSÁG kegyelmét, a Szentlélek pedig a SZERETETBEN teljessé teszi, megerősíti a megváltás művét.

    Miért nyilatkoztatta ki nekünk Isten a Szentháromság titkát?
    \
  7. „Most már barátaimnak hívlak titeket, mert mindazt, amit az Atyától hallottam, tudtul adtam néktek” (Jn 1,5.15). Az igazi személyes szeretet-kapcsolat megkívánja, hogy megismerjük a másikat és minél többet tudjunk róla. Isten megtisztel, barátságát mutatja ki azzal, hogy szentháromságos életét nekünk tudtul adja.
    \
  8. „Az örök élet az, hogy megismerjenek Téged” (Jn 17,3). Jézus előkészít minket az örök életre azzal, hogy hírt ad nekünk arról a Szentháromságról, akit majd színről színre láthatunk.
    \
  9. A Szentháromság titka által felismerjük, hogy Isten nemcsak végtelen hatalom, hanem lényege a Szeretet - nemcsak teremtményei iránt, hanem mindenekelőtt belső, egyáltalán nem magányos életében.
    \
  10. Ez mibennünk is sokszorosra növeli a szeretet. A szentháromsági személyek megismerése mindig új és új indítást ad szeretetünkhöz. Istennel nem csak mint Egy-gyel léphetünk kapcsolatba, hanem az isteni Személyekhez külön-külön is fohászkodhatunk.

    Hogyan tartsuk meg Szentháromság ünnepét?
    \
  11. Az ünnepet az tudja jól megtartani, aki minden napját a Szentháromság tiszteletére szenteli. Keresztvetésünk, a Dicsőítések imádkozása, szívünk mélyén ébrentartott hódolat teremti meg azt a bensőséges viszonyt, mely ünnepi díszt kíván ezen az ünnepen.
    \
  12. Mélyedjünk el jobban e napon a Szentháromság MEGISMERÉSÉBEN, imádkozzuk el a Háromság MEGVALLÁSÁT, merüljünk el IMÁDÁSÁBAN, s KÉRJÜK segítségét egész életünkre, különösen a most kezdődő évközi időre.
    \
  13. A Szentháromság legszebb megvallása és imádása: a Te Deum éneklése. Imádkozzuk otthon, s énekeljük közösen a mai mise végén (de a mai ünnepen kívül is) az ősegyház e felséges himnuszát.