A Szentháromság titkának ünnepélyes megvallása

Symbolum Athanazianum
Elmélkedések Szentháromság ünnepére
Elmélkedés
Forrás: ÉE 1132. oldal

Kotta

Aki üdvözülni akar, mindenekelőtt szükséges, hogy a katolikus hitet tartsa, melyet ha valaki épen és felbontatlanul nem tart, kétségkívül örökre elvész.

Ez pedig a katolikus hit: hogy tiszteljünk egy Istent a szent Háromságban és a szent Háromságot az egységben, sem a személyeket egybe nem elegyítvén, sem a természetet el nem választván. Mert más az Atyának személye, más a Fiúé, más a Szentlélekké. De az Atyának és Fiúnak és Szentléleknek egy az istensége, egyenlő a dicsősége, egyenlőképpen örökkévaló a felsége.

Amilyen az Atya, olyan a Fiú, olyan a Szentlélek: nem-teremtett az Atya, nem-teremtett a Fiú, nem-teremtett a Szentlélek; mérhetetlen az Atya, mérhetetlen a Fiú, mérhetetlen a Szentlélek; örökkévaló az Atya, örökkévaló a Fiú, örökkévaló a Szentlélek. És mindazonáltal nem három örökkévaló, hanem EGY örökkévaló; miképpen nem három nem-teremtett, sem három mérhetetlen, hanem EGY nem-teremtett és EGY mérhetetlen.

Hasonlóképpen: mindenható az Atya, mindenható a Fiú, mindenható a Szentlélek; és mindazonáltal: nem hárman a mindenhatók, hanem EGY a mindenható.

Azonképpen: Isten az Atya, Isten a Fiú, Isten a Szentlélek; és mindazonáltal: nem hárman istenek, hanem egy az Isten.

Azonképpen: Úr az Atya, Úr a Fiú, Úr a Szentlélek; és mindazonáltal: nem három úr, hanem EGY az Úr. Mert miképp a keresztényi igazság kényszeríti, hogy külön mindenik személyt Istennek és Úrnak valljuk, úgy a katolikus isteni tudomány tiltja, hogy három istent vagy három urat mondjunk.

Az Atya senkitől sem alkottatott, sem teremtetett, sem született. A Fiú csak az Atyától vagyon: nem alkottatott, sem teremtetett, hanem született. A Szentlélek az Atyától és a Fiútól vagyon: nem alkottatott, sem teremtetett, sem született, hanem származott. Egy azért az Atya, és nem hárman vannak atyák, egy a Fiú, nem hárman vannak a fiúk, egy a Szentlélek, nem hárman vannak a lelkek. És ebben a Szent Háromságban semmi sincs elébb vagy utóbb; sem nagyobb és kisebb, hanem a három személy egyenlőképpen örökkévaló és egymáshoz képest egyenlő.

Úgy, hogy amint előbb mondtuk: mindenikben az egység a háromságban és a háromság az egységben tisztelendő legyen. Aki azért üdvözülni akar, ilyen értelemben gondolkodjék a Szentháromságról.

De szükséges az örök üdvösséghez az is, hogy igaz hittel higgyen Urunk Jézus Krisztus megtestesüléséről is. Ez azért az igaz hit: hogy higgyük és valljuk, hogy a mi Urunk, Jézus Krisztus Istennek Fia, Isten és ember.

Isten: időnek előtte, az Atyának lényegi valójából született. Tökéletes Isten, tökéletes ember: értelmes lélekből és emberi testből áll. Egyenlő az Atyával istensége szerint — kisebb az Atyánál embersége szerint.

Noha Isten és Ember, mindazonáltal nem kettő, hanem csak EGY a Krisztus. Egy pedig: nem az istenségének testté változásával, hanem az emberi természetnek Istenhez való felvételével. Egy nem a természeteknek egybeelegyítése által, hanem az egy személyben való egysége által. Mert miképpen az értelemmel bíró lélek és a test egy ember, úgy az Isten és ember: egy Krisztus.

Ő üdvösségünkért szenvedett, poklokra szállott, harmadnapra halottaiból feltámadott, felment a mennyekbe, ül a mindenható Atyaistennek jobbján, onnan leszen eljövendő ítélni eleveneket és holtakat. Kinek eljövetelére minden embernek fel kell kelni testükkel együtt, és számot kell adni tulajdon cselekedeteikről. És akik jót cselekedtek, örök életre mennek, akik pedig gonoszt, örök tűzre.

Ez a katolikus hit, melyet ha valaki híven és állhatatosan nem hisz, üdvösségre nem juthat.

(Pázmány Péter imakönyvéből)